
ثبت برند در قم
نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا | شنبه، 10 خرداد 1404
در شهر قم ساکنید و فعالیت اقتصادی ود را سال هاست تحت یک برند خاص انجام می دهید ؟ آیا برندی که با آن فعالیت می کنید و ثبت کردید؟ میدونید با ثبت برند وعلامت تجاری خود از مزایای آن بهره خواهید برد ؟ ما در این متن نکات بسیار مهمی را برای انجام امور ثبتی شما متقاضیان ثبت برند در قم ارائه می کنیم تا شما در کم ترین زمان طرح و لوگوی خود را ثبت کنید و از رقبای خود در عرصه تجارت پیشی بگیرید . با ما در ادامه همراه باشید .
ثبت برند در قم
وجود علامت تجاری یا برند برای اکثر مشاغل تبدیل به یک ضرورت شده ، تا بتوانند با معرفی خود به مشتریان تبدیل به یک برند مطرح شوند ، اما آنچه که اشخاص نمی دانند در خصوص ثبت برند در قم است که قبل از معرفی محصول یا خدماتشان برای مشتریان باید انجام گیرد .اگر کیفیت محصولاتتان بالاست و یا می خواهید برای ارائه خدماتتان جذب مشتری بیشتری داشته باشید باید تبدیل به یک برند شوید که این ممکن از طریق ثبت برند در قم امکان پذیر شود. در ادامه این مقاله علاوه بر روش ثبت برند و جزئیات مربوطه خواهید دید چرا یک برند قبل از معروف شدن احتیاج به ثبت دارد.
شرایط ثبت برند در قم
جهت ثبت علامت تجاری در قم و ثبت برند شرایطی وجو دارد که عبارتست از: متقاضی ثبت برند باید دارای سن قانونی 18 سال باشد. برند باید قبل از ثبت استعلام شود تا از تکراری نبودن و شباهت و ثبت آن برند توسط کارآفرینان دیگر مطمئن شد. استعلام برند از سایت اداره مالکیت صنعتی ممکن است و ثبت ایلیا هم خدمات استعلام برند را مانند طراحی برند و لوگو ارائه می دهد. ثبت برند قم باید حتما با کلمات و حروف فارسی باشد مگر اینکه کارت بازرگانی داشته باشید. پیش از اقدام جهت ثبت برند حقیقی یا حقوقی نسبت به اخذ مجوز اقدام کنید. ایلیا در خصوص مرجع اعطای مجوز راهنمای شماست.
نکته : می توانید برند خود را هم زمان به فارسی و به اندازه یک سوم برند فارسی به لاتین هم بدون اخذکارت بازرگانی به ثبت برسانید
مدارک ثبت برند در قم
مدارک متقاضیان حقوقی |
مدارک متقاضیان حقیقی |
کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت |
کپی مدارک سجلی متقاضی حقیقی |
آگهی تأسیس شرکت |
جواز مربوطه جهت ثبت برند |
آگهی آخرین تغییرات شرکت |
نام برند و طرح لوگو |
نام برند و طرح لوگو |
کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند |
جواز فعالیت |
|
کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند |
|
طبقات ثبت برند در قم چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟
ثبت برند قم دارای 45 طبقه است که مطابق موضوع جواز می توانید طبقات مرتبط را برای برندتان به ثبت برسانید در هر طبقه محصولات مرتبط تعریف شده اند که در حالت کلی شامل موارد ذیل می شوند.
طبقه 1 تا 5 : متشکل از موارد بهداشتی و شیمیایی ،دارویی ، صنعتی
طبقه 6 تا 14: مرتبط با صنایع حمل و نقل و مکانیکی و وسایل موتوری
طبقه 15 تا 19: محصولات کاغذی و پلاستیکی و مصالح ساختمانی
طبقه 20 تا 23 : لوازم خانگی و محصولات برقی و تزیینی
طبقه 24 تا 28: محصولاتی از جنس مصنوعات و صنایع دستی
طبقه 29 تا 32: این طبقات برای محصولات خوراکی ، نوشیدنی ، مواد غذایی ، محصولات کشاورزی تببین شده اند که در هر طبقه محصولا مختلف بیان شده است.
طبقه 33 : برای محصولاتی که تا کنون وجود ندارند و بعد از تصویب قانون تولید می شوند.
طبقه34 تا 45 : مشاغل و خدمات شغلی در زمینه های مختلف
پاسخ اداره ثبت علائم تجاری به اظهارنامه علامت تجاری
به طور کلی برای ثبت هر برندی باید اظهارنامه ثبت برند تنظیم شود و به کارتابل اداره ثبت علائم تجاری ارسال گردد پاسخی که اداره ثبت علائم تجاری به پرونده شما می دهد سه حالت دارد که عبارت است از:
حالت اول: ارسال ابلاغیه تأیید نام برند که در این صورت برند به ثبت می رسد و باید وارد مراحل بعدی جهت ثبت برند قم شوید.
حالت دوم: ارسال ابلاغیه نقص در پرونده که در این حالت ایرادات مربوطه در ابلاغیه آمده که باید مبادرت به رفع آن نمایید این حالت بیشتر برای متقاضیانی است که خود مبادرت به ثبت برند می نمایند.
حالت سوم: رد پرونده ثبت علامت تجاری در قم که در این صورت به دلیل وجود یک ایراد اساسی و یا اینکه مشابهت برند با برند های ثبت شده رخ می دهد که در این حالت باید اظهارنامه ثبت برند جدید در قم را تنظیم کنید.
مراحل ثبت برند در قم
مراحل قبل از ثبت: برای ثبت برند شما باید در ابتدا یک سری اقداماتی انجام دهید تا هم پروسه ثبت برندتان در قم کوتاه شود و هم برندی را به ثبت برسانید که استاندارد های مورد نیاز را دارا باشد. قبل از ثبت برند یکی از الزامی ترین کارهایی که باید انجام شود استعلام نام برند است که باعث می شود تا حد زیادی از امکان ثبت برند اطمینان پیدا کنید اما استعلام منفی هم نمی تواند صد در صد تضمین کند که ثبت برند شما قطعاً انجام می پذیرد ، شما می توانید از طریق تماس با کارشناسان پایش از اینکه برندتان چهار چوب های قانونی را دارد مطمئن شوید و سپس کار ثبت برند تان را آغاز نمایید ، یکی از موارد دیگری که باید قبل از اقدام به ثبت برند انجام دهید تکمیل مدارک ثبتی است که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.
مراحل حین ثبت : ابتدا باید به سایت ثبت علامت تجاری مراجعه نمود. لازم به ذکر است ثبت برند در ایران توسط اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات و طرح های صنعتی واقع در تهران انجام می شود که بخشی از روال آن از طریق سامانه و در دو مرحله نیاز به مراجعه حضوری دارد. بعد از تکمیل و ارسال اظهارنامه به اداره ثبت علائم تجاری پس از بررسی کارشناس اداره ثبت علائم تجاری به پرونده و صدور ابلاغیه پذیرش برند باید اصل مدارک را به اداره ثبت علائم تجاری تسلیم نمایید. در قدم بعد باید هزینه چاپ روزنامه نوبت اول را پرداخت نمایید و بعد از سی روز با پرداخت مبلغ حق ثبت، نسبت به برند شما شماره ثبت صادر می شود و بعد از صدور شماره می توانید روزنامه دوم را پرداخت کنید در طی یک هفته تصدیق ده ساله برند شما صادر می شود.
دسته بندی ثبت علائم تجاری بر اساس نگارش
علامت تجاری تصویری: این علامت شامل هر گونه سمبل ، نماد ، طرح ، آرم از اشکال و ترکیب طرح و حروف و ... ایجاد می شود که برای ثبت علامت تجاری تصویری مشابه تصویر یا نماد ها و لوگو های دولتی و بین المللی ممنوعیت وجود دارد.به آن نشان تجاری ، لوگو و آرم تجاری نیز می گویند.
علامت تجاری نوشتاری: علامت تجاری نوشتاری هر کلمه فارسی یا غیر فارسی که امکان ثبت مطابق قواعد داخلی و بین المللی را داشته باشد علامت تجاری نوشتاری محسوب می شود. به نام اسم تجاری و نام تجاری هم شناخته می شود.
علامت تجاری ترکیبی: شما هم می توانید هر کدام از موارد فوق را به تنهایی به ثبت برسانید هم می توانید با ترکیب دو مورد فوق ثبت لوگو و برند را در یک درخواست تقاضا نمایید. ( لوگوتایپ، لوگوگرام، لوگو نوشتاری)
هزینه ثبت برند قم
برای ثبت برند قم شما چندین پرداختی دارید که هزینه این پرداختی ها بر اساس تعداد تولیدات و خدمات و طبقات ثبت برند قم محاسبه می شود به عنوان مثال شخصی که برند را برای یک محصول یا دوتا در یک طبقه می خواهد به ثبت برساند با شخصی که محصولاتش در 7 طبقه مختلف وجود دارد و می خواهد ثبت برند انجام دهد قطعاً دو هزینه متفاوت را باید پرداخت می نمایند. هم به لحاظ ارزش ثبتی برند و هم به لحاظ پرداختی های ثبتی که می تواند با تماس از طریق کارشناسان ما در مجتمع ثبت ایلیا از این هزینه ها مطلع گردید.
مزایای ثبت برند در قم
- با ثبت برندتان شما مالک انحصاری آن برند به مدت ده سال در سراسر ایران خواهید شد .
- بعد از ثبت برند دولت از برند شما حمایت می کند و اجازه ثبت آن را به شخص دیگری نخواهد داد.
- برند ثبت شده قابل نقل و انتقال به غیر است و شما می توانید هم حق استفاده و هم حق مالکیت آن را به دیگران واگذار نمایید.
- عدم ثبت برند و استفاده از برند استفاده نشده موجب می شود دیگران با یک استعلام ساده از عدم ثبت آن مطلع شوند و برندی را که سالها برای شناخته شدنش زحمت کشیده اید را به نام خود به ثبت برسانند که این امر موجب می شود شما محکوم به استفاده غیر قانونی از نام تجاری شوید و به شخص مالک برند ضرر و زیان پرداخت کنید.
- با ارتباط فضای مجازی دیگر فروش محصول از یک استان و شهر خاص خارج شده و اشخاص با خرید اینترنتی به برند شما معرفی می شوند و این فضای ساده می تواند باعث معرفی شما به مخاطبان شود پس لازم است برند تان به ثبت برسد تا از هر گونه سوء استفاده در امان باشید.
- از سایر فواید و دلایل ثبت برند می توان به امکان تبلیغات و بازاریابی بیشتر مثل ثبت در 118 و کتاب اول و تبلیغ محیطی و نصب بنر یا تبلیغ تلویزیونی اشاره کرد.
در انتها خاطر نشان می شویم که در صورت روبروشدن با هر سوال و مسئله ای می توانید فرم مشاوره آنی رایگان را کامل کنید تا مشاوران و کارشناسان ثبت شرکت ایلیا با شما تماس بگیرند هم چنین می توانید با شماره تلفن های 32137-026 و 26655119-021 تماس بگیرید.
پاسخ دادن به :
فرم ارسال نظر و سوال